I bransjebladet Gave & Interiør har bladet en stor artikket som nå ligger ute på nett hvor den kjente trendanalytikeren Ståle Økland uttaler seg om kampen for kundene og hva han mener det er vitig å satse på. I tidligere lignende reportasjer har Økland pleid å henvise til sukseefulle bedrifter i Paris, Milano etc.
Denne gangen trekker han frem oss i Den Franske Landstil!!! Og vi er såå stolte og beæret!!!
I nettutgaven som er et sammendrag fra den orginale artikkelen som stod på trykk i bransjemagasinet skrives det om oss: " Trendeksperten trekker frem Interiør og Gavebutikken Den Franske Landstil på Moi i Rogaland som et eksempel på en orginal satsing hvor butikkeierne hele tiden tilbyr kundene nye opplevelser."
Bedre attest enn dette kunne vi ikke ha fått og vi er KJEMPEGLADE & STOLTE over og ha blitt trukket frem som en positiv satsing av den kjente trendanalytikeren!!!
Men først og fremst må vi få takke ALLE DERE KJÆRE KUNDER som har støttet oss i årevis og gjort dette mulig!!!=) Tusen takk, alle sammen!=)
Har du lyst til å lese nettartikkelen; ligger den under her=)
Klem fra stolte Landstil eiere=)
Hvordan blir framtidens kjøpevaner? Les hva trendanalytikerStåle Økland mener det er viktig å satse på. http://www.gaveoginterior.no/tema/vinn-kampen-om-kundene
– Å skille seg ut er alfa og omega for å lykkes med butikk. Man må både tenke på vareutvalget og på hva man tilbyr av opplevelser. For like og kjedelige butikker overlever ikke. Det gjelder å finne seg sjæl og å ha tro på det man gjør, sier Ståle Økland, trendeksperten og -analytikeren som reiser verden rundt for å studere hvordan trender oppstår og utvikler seg.
Les også: Gaver for milliarder
Ståle Økland mener finanskrisen har hatt liten innvirkning på butikkutvalget her i landet, men på verdensbasis er det generelt blitt færre av dem de siste par årene. Man skal ikke lenger enn til Danmark for å se at finanskrisen har ført til flere nedleggelser.
I Norge ser man at store varehuskjeder som Elkjøp, Plantasjen og Staples (tidligere Binders) har nådd sitt vekstpotensial. I stedet for å bygge nytt og stort, etablerer de seg som mindre butikker på kjøpesentre og i sentrumsområder.– Elkjøp satser nå på små spesial-butikker med et stort vareutvalg innenfor et lite antall varegrupper, som for eksempel mobiltelefoner, musikkspillere og fotoutstyr. Vi ser også at kjøpesentrene fyller opp -ledige lokaler med tjenestebaserte tilbud som legekontorer, kino og -treningssentre, sier Ståle Økland.
KJØPESENTRE OG SMÅBUTIKKER
Inne i byene og tettstedene tar handelsstanden kampen opp mot kjøpesentrene – og de gjør det ved å samarbeide.– En ny generasjon eiere er kommet inn i sentrumsbutikkene.
Disse har større omstillingsevne enn forgjengerne og innser at de må ta nye grep for å overleve. De ser at kjøpesentre og sentrumsgater gjør det best når butikkene utfyller hverandre. Ved å satse på mangfold og variasjon, sikrer man at kundene går flere steder, sier Økland, og utdyper:– I mange sentrumsområder bygger handelsstanden handlegater med pulserende kaféliv og spennende nisjebutikker.
Resultatet blir rett og slett kult, sier Økland, og trekker fram byen Stavanger som et godt eksempel. I oljebyens svar på hovedstadens Grünerløkka selger de second hand-varer og nye produkter om hverandre. Toronto i Canada er en annen by som han mener utmerker seg ved å skape levende og interessante shoppingområder utenfor kjøpesentrene.
LA KUNDENE BESTEMME
Hva med gave- og interiørbransjen? Ståle Økland synes norske butikkeiere med fordel kan gjøre som mange av sine kolleger i utlandet: Invitere kundene til å designe sine egne produkter.
Les også: Klær til begjær
– Kundene som besøker gave- og interiørbutikkene er ofte kreative mennesker og en del av dem er håndverkere. Hvorfor ikke la dem få bruke sin fagkunnskap og skaperglede til å være med og utforme det de vil pynte opp hjemmene sine med? Det kan enkelt gjøres via en nettside, der kundene kan spesialbestille egne løsninger. La for eksempel kundene sende inn egne designforslag hvorav de beste ender i en større produksjon.Ståle Økland tror betalingsvilligheten stiger atskillige hakk når forbrukerne får lov til å bestemme mer selv og velge sin egen stil. Han synes mange gave- og interiørbutikker preges av at bransjen er for konservativ.– Mange er altfor forsiktige når det gjelder å ta i bruk mulighetene som for eksempel internett byr på. Resultatet er at butikkene blir for like hverandre og man finner de samme varene overalt, sier han.
Trendeksperten trekker fram interiør- og gavebutikken Den Franske Landstil i Moi i Rogaland som et eksempel på en original satsing hvor butikkeierne hele tiden tilbyr kundene nye opplevelser.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar