lørdag 19. september 2009

Hvor mye er en jente verdt??

Jenter blir i mange samfunn sett på som mindre verdt enn gutter. Resultatet av denne kjønnsdiskrimineringen er blant annet at færre jenter overlever de første årene, går på skole og de giftes bort mens de ennå er barn. Plan International utgir årlige Jenterapporten som kartlegger jenters situasjon og levekår; sett i lys av FNs tusenårsmål. I forbindelse med lanseringen i år har Plan Norge en jentekampanje, for å sette fokus på jenters situasjon i Sør.
Jenterapporten 2009

Den første Jenterapporten kom ut i 2007, og ga et overblikk over jenters situasjon generelt. Rapporten i 2008 hadde et spesielt fokus på jenter i krig.

Plan vil gi ut en ny rapport hvert år fram til 2015. Jenterapporten 2009 handler om jenters økonomiske situasjon, og viser at på grunn av diskriminering i lovgivning og praksis, er jenter dårligere økonomisk stilt enn gutter. Den viser også at jenter rammes hardere av finanskrisen. Rapporten konkluderer med at kombinasjonen av å investere i jenter og å sikre realisering av deres rettigheter, bidrar betraktelig til utvikling og økonomisk vekst.

”Jeg er spesielt bekymret for tilstanden til de kvinnene og jentene som utgjør hoveddelen av verdens usunne, uskolerte, umettede og ubetalte. Hvis halvparten av verdens befolkning forblir sårbare for økonomisk, politisk, rettslig og sosial marginalisering, står håpet vårt om å fremme demokrati og velstand i stor fare.”

Hillary Clinton
utenriksminister USA


”Å forbedre jenters situasjon og deres økonomiske rettigheter er avgjørende i kampen for å bekjempe fattigdom. Finanskrisen har gjort forholdene for jenter i Sør enda vanskeligere og vi må ta tak i en uholdbar situasjon”

Helen Bjørnøy
generalsekretær i Plan Norge


Jeg har gitt mitt ansikt til Plan norges jentekampanje og håper du blir med!


http://fadderskap.plan-norge.no/gi-ditt-ansikt/laer-mer


KLem Anette

6 kommentarer:

My home is my Castle sa...

Veldig viktig...
Jeg har herved gitt min ansikt jeg og...

Klem,Kari

Anne sa...

Veldig bra innlegg frå deg! Verkeleg bra.
Skal gi mitt ansikt til saka eg og:)
Ha ein fin laurdagskveld! Helsing trufast kunde:)

Fru Fjeldhammer sa...

Så viktig så viktig ja...
Så masse flotter bilder det har kommet her...
likte den pelsen din altså!! *S*

Klem klem

Prinsesse Elin sa...

Hei på deg
Et bra tiltak du har gjort der. Ikke et bra men faktisk fantastisk:)
Klart du kan lære deg å sy. Alle kan. Jeg fikk lite godt i dette på ungdomskolen. Tror læreren ikke likte meg men jeg gjorde ikke noe videre innsats heller da. Ble mye vas og fjollerier og lite håndarbeid. he he
Jeg begynte å sy for to år siden jeg. Så når jeg klarer det, kan alle klare det.
Mel sekkene kommer faktisk fra antikkbutikken på Sandnes.En bitte liten butikk nederst i langadå.
Jeg har ikke vært i butikken selv men jeg vet at hun har butikk der. Jeg traff henne på antikkmessa på Figgen.
Klem fra Elin:)

NettPrat sa...

Virkelig bra skrevet det der!

Stine sa...

Gav mitt ansikt etter å ha lest innlegget ditt :)